السبت، 15 نوفمبر 2014

لن تسقط مصـر


( لن تسقط مصـر ... )

-----------مش بخاف ..-----------

مهما حصل ..

من تتـار العار .. 

وخوارج الفتنة ..

وخونة أنجاس ..

بلا شرف أو عهد !!

كل طعنات الغدر والخسة ..

فى ظهـرى ..

لا حتكسرنى ..

ولا حتِحنينى ..

ولا حتخلينى أكِـن وأتهد !!

كل نقطة دم ..

نزفها ولادى الأطهار ..

حتقوى عزيمتى ..

وتُصلب هامتى ..

وتخلينى أقـوى وأشد !!

أنا إنتصار وفخار أكتوبر ..

أنا الروح ..

أنا مصـر أم الدنيا ..

أنا البهية القوية ..

اللى شيدت السد !!

أنا مسلم و مسيحى ..

أنا مصـر المحروسة ..

أنا تاج العزة ..

والحرية والشرف ..

وعيـون المجد !!

ربى الله ..

الحق العدل القوى القادر ..

سبحانه حينصر ..

رجال جيشـى ..

ضد أى خسيس أو وغد !!

طالت أو قصرت ..

دى الحكاية ..

بصوا على التـاريخ ..

يا زبانيـة النار والدم ..

يا أمـوات بلا لحد !!

وشوفوا كام حضارة ..

هضمتها أرضى ..

وكام عدو راح وأندثر ..

وصار أثر ..

بين كل جزر ومد !

يا تتار العصر ..

لن تسقط مصـر ..

ده ولادى بيحبونى ..

مهما كان طعم حياتهم ..

مرار أو شـهد !!

يا تتار العصر ..

لن تسقط مصـر ..

ده ترابى عند ولادى ..

غالى يفدوه ..

بالروح والعرق والجهد !!

يا تتار العصر ..

لن تسقط مصـر ..

هبة النيل ..

مصر القـرآن والانجيل ..

مصر المحبة وسر الخُلد !!

يا تتار العصر ..

لن تسقط مصـر ..

اللى حضنت المسيح ..

وربنـا فى قرآنه ..

إداها الأمان والعهد !!

الكاتب :ابراهيم عبيدى


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق