السبت، 1 نوفمبر 2014

بين الموت في مصر والموت في ايطاليا


انا بعتزر عن عدم مشاركتي وكتابتي لمده كبيره عشان كنت 

مشغول شوية لكن ان شاء الله هارجع اواظب علي الكتابه تاني 

لكن انا النهارده فعلا اضيقت جدا وانا بقرء جريدة الحوادث 

وهي كاتبه عن موضوع الهجرة الغير شرعيه لايطاليا ولقيت 

اللي كاتب الموضوع بيقول واراء الناس ان الشباب دول غلط 

وطبعا جايبين اللوم عليهم

فانا عايز اسال سؤال لكل اللي مهتم بالموضوع ده مين 

السبب؟؟؟؟؟؟؟

هل هم الشباب ؟

ولا الاهل؟

ولا الحكومه ؟

ولا احنا كلنا عارفين مين وبنستعبط؟

طبعا انا هاجاوب واقول رايي بحريه واي واحد موفقني او 

معارضني يقولي رايه ويقنعني بيه

قبل اي شيء عشان تحكم علي حد حط نفسك مكانه عشان 

تعرف هو ليه اتصرف التصرف ده

لو انا مكان الشخص ده ايه اللي هايخليني افكر كدا ايه اللي 

هايخليني اروح مكان ممكن ارجع منه وممكن ما رجعش وادفع 

الالوفات دي كلها واروح ارمي نفسي في البحر كدا وخلاص ما 

كان ممكن اروح ارمي نفسي في اي ترعه وخلاص وعلي الاقل

مش هادفع فلوس لكن اكيد في شيء اكبر الشيء الاكبر ده ما

 يحسش بيه غير الشباب اللي ينا اللي لقي نفسه ميت وهو حي 

ودي اصعب ماكون ميت وبين ايد الله يااااااااا

هو ده فعلا اللي فيه شبابنا اللي اتحرموا حتي من انهم يتجوزوا 

ويحققوا اقل حق ليهم وانهم يحبوا ويتحبوا هم دول شبابنا

 اللي 

هايتسائل عليهم كل مسئول في البلد عن البطاله والسرقه وعن 

شباب مات وهو حي يرزق

اظن ان كله فهم دلوقتي اجابتي ايه علي السؤال وهان احنا 

كلنا 

عارفين وبنستعبط

وياريت اللي يهمه الامر ده يقولي رأيه واللي مختلف معايا 

يقنعني برائيه



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق