الاثنين، 24 يونيو 2013

أنا إخوان

أنا إخوان

أنا إخوان وكل المسلمين إخوان

فما تصنفش إسلامى على كيفك

حقيقتى أقوى من زيفك

وصأبعى لوحدة بكفوفك

ولاتهزش قصاد خوفك

يا خوف يا جبان أنا إخوان

بطيع الله فى ملكوته

وبدعى يزيدنى من فضله ومن قوته

وأصلى وأصوم

وأجاهد نفسى وأصبر عالبلا وأحمد وحمدى يدوم

لأنه الرازق الوهاب وهو مسبب الأسباب

فله الفضل والمنة وليه الطاعة

فماتبصش لدينى نظرة طماعة

أنا دينى لا هو سلعة ولا بضاعة

ولا ليه سوق

لا أنا بايع ولا شارى

إيمانى هو رأسمالى

فاصحى وفوق

مانيش إخوان على نهجك

فلم من الدروب همجك

كفاية شقوق

مش أنت لوحك الإخوان

أنا إخوان بحق الله وبالسنة وبالقرآن

وقت الجد أنا عثمان

وقت الحرب أنا حمزة

ووقت الفصل ببقى فاروق

أنا إخوان على الرحمة وعلى التقوى وحب الناس

لكن عمرى ماهتأخون بأخونتك على الصندوق

عينيكم فيها كل النور ومش شايفة

غباوة إنك تهدد ناس ماهيش خايفة

بتهدد فى مين يا حزين

ده أنا إلآهة اللى طلقونى

وجيعة وسارحة فالشارع

ومش ممكن هتخفونى

هتسمعنى وغصب عن عنيك الجوز على دماغك هترفعنى

أنا الناس اللى عاشت تحت خط الفقر

وأنا الناس اللى ماتت وملتقتش القبر

فسيبك ماللى بيجاملك واللى بيهيص

وركزلى واسمع كلمتى كويس

أنا الثورة اللى عملت منك الريس

أنا اللى يادوب من سنتين

كنا بنتحبس صحبة

وكنا بنتجلد صحبة
وكنا فى الميدان صحبة

بتبعد ليه وتكتب عالطريق غربة

بتمشى فالطريق الصعب وحدك ليه تهملنى

مهو لو صعبة عليك الشيلة شيلنى

تلاقينى معارضك اه لكنى وراك

بقدف فالسفينة معاك

أكون ودنك أكون عينك

أكون جوة فدراعينك

نبنى بلدنا لهوانا

مش لهواك

وخيرنا يبقى جوانا مش جواك


مش أنت تخدلى فالقرارات وأنا اللى أمسح بأيدى.....

ماتتلككش بالناس اللى بيعارضوك

ماتتشتش ماتتسوحش

بلدنا عايزة ريس وحش

يسمع نقده بودانه

مايتكبرش

يكون جبار على الظالمين

رحيم بينا ينام بينا

ويقوم بينا

يمشى يعف فالشارع على الجعانين

ويفهم أن فالشارع شباب ثايرين

ملحقوش يبقوا كارهينك

فماتزودش نار الكرة فى قلوبهم

شباب شايف فلوس بلده مش بتخش فجيوبهم

ماتخدعناش ببقين من بتوع حسنى يا مولانا

وريمنا كلام

وصدى من الغنى قفانا

ماتدبحليش حمامة يتيمة على عينها

وتقنعنى أنه ديك رومى

ماتلعبش أنت فى المية وتمسح أيدك المبلولة فى هدومى

ومش كل أما توعد وعد تطلع بق

وماتشدش فرامل اليد وتطلب منى انزل أزوق

ولما الناس تكون ثايرة ومختلفة ماتخطبليش فى أتباعك

ولما تكون مع وزيرة ماتعبليش فـ........

ولا تسمعنى ولا أهلى ولا عشيرتى

وخيرنا يبقى لبلدنا قبل ما أبص على جيرتى

بلدنا أحواض من البركة وعمر النيل

بلد دفيانة بالقرآن وبالإنجيل
................................ابراهيم عبيدى...........................
002/01226677594


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق